Η δικτατορία των δεδομένων από τους τεχνολογικούς κολοσσούς.
«Έχουν φτάσει σε τέτοιο επίπεδο ύβρεως που ακόμα και οι οπαδοί του Στάλιν δεν μπορούσαν να φανταστούν…”, Μπάρι Λιν.
O έλεγχος της συντριπτικής πλειοψηφίας των υπηρεσιών, των
λογισμικών και των ψηφιακών δομών του διαδικτύου από πέντε τεχνολογικούς
κολοσσούς (Google, Facebook, Amazon, Apple, Microsoft) αποτελεί υπάρχον φαινόμενο . Η ολοένα και
αυξανόμενη δύναμη των συγκεκριμένων κολοσσών, συνεπάγεται τόσο την απορρόφηση
κάθε νέας εταιρείας (και ιδέας) προς όφελος τους (αγοράζοντας την) όσο και τον
“εγκλωβισμό” του χρήστη σε ένα ελεγχόμενο διαδίκτυο, εντός του οποίου ο χρήστης
για να επικοινωνήσει στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Facebook), για να
πραγματοποιήσει ψηφιακές αγορές (Amazon), για να αναζητήσει οτιδήποτε (Google)
και για να αγοράσει τεχνολογικά προϊόντα (Microsoft,Apple), θα αποτελεί
“καταναλωτή” προς όφελος των συγκεκριμένων εταιρειών.
Βέβαια, δύο ζητήματα ανακύπτουν από το συγκεκριμένο ολιγοπώλιο του
διαδικτύου, είναι η επίδραση του ελέγχου ενός σημαντικότατου μεριδίου
διαδικτυακής πληροφόρησης από ελάχιστες εταιρείες (Google, Facebook) αλλά και η συσσώρευση
τεραστίων ποσοτήτων δεδομένων, σε “λίγα χέρια”.
Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, όπως υποστήριζε ο Σωκράτης πριν από περίπου 2.500 χρόνια στην Πολιτεία , ο τρόπος με τον οποίο διοικείται μια πόλη επηρεάζεται σημαντικά από την ηθική όσων βρίσκονται στην εξουσία. Αντίστοιχα λοιπόν, στην παγκόσμια “ψηφιακή πόλη” του σήμερα, είναι η ηθική, και κατ’ επέκταση ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρονται όσοι έχουν την εξουσία του διαδικτύου (σσ. Οι τεχνολογικοί κολοσσοί), που διαμορφώνει σημαντικά το πως ελέγχεται και “διοικείται” το διαδίκτυο. Το ζήτημα είναι πως όταν υπέρτατο αγαθό της συγκεκριμένης ηθικής είναι το κέρδος τότε αρχίζουν τα προβλήματα.
Ο Μπάρι Λιν Διευθυντής Ινστιτούτου δεξαμενής σκέψης «Open Markets» αναφέρει:
«Έχουν φτάσει σε τέτοιο επίπεδο ύβρεως που ακόμα και οι οπαδοί του Στάλιν δεν μπορούσαν να φανταστούν…
Όταν έχεις το μονοπώλιο, είτε είναι στο εμπόριο είτε στην έρευνα του διαδικτύου, οι πολίτες δεν έχουν την ικανότητα να καταλάβουν πως χρησιμοποιείς τα δεδομένα και την δύναμη που έχεις. Η Google στοχεύει να καταλάβει τον πλανήτη. Στόχος είναι να κατευθύνει την σκέψη μας, τις διαπροσωπικές μας επικοινωνίες, και τις εμπορικές συναλλαγές μεταξύ ατόμων και εταιριών. Προσπαθεί να κατευθύνει όσα περισσότερα μπορεί. Για παράδειγμα να γνωρίζει τι δείχνει ο θερμοστάτης στο σαλόνι ή τι παρακολουθούμε στην τηλεόραση. Έχουν φτάσει σε τέτοιο επίπεδο ύβρεως που ακόμα και οι οπαδοί του Στάλιν δεν μπορούσαν να φανταστούν.»
Τμήμα Βίντεο: Τεχνητή νοημοσύνη - Η μεγάλη αλλαγή
Ντοκιμαντέρ παραγωγής Γερμανίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου