Οι Προσωκρατικοί – Θεόφιλος Βέικος
Aπό τον μύθο στον λόγο: Πώς άρχισαν να μπαίνουν στην Ελλάδα τα θεμέλια του στοχασμού; Ο φιλόσοφος και καθηγητής της Ιστορίας της Φιλοσοφίας Θ. Βέικος (1936 ? 1995) ερευνά την πηγή της αρχαιοελληνικής και της ευρωπαϊκής σκέψης.
«Το άλμα από τον θρησκευτικό φόβο στο ελεύθερο και καθαρό πνεύμα είναι το σημαντικότερο στην ιστορία της επιστήμης», λέει ο φιλόσοφος Μπέρντραντ Ράσελ. «Δεν έχει προηγούμενο σε κανέναν άλλον πολιτισμό. Σε ολόκληρη την ιστορία τίποτα δεν είναι πιο εκπληκτικό όσο η αιφνίδια άνοδος του πολιτισμού στην Ελλάδα».
Από πού αναδύθηκε ο φωτεινός λόγος, η λαμπρότητα, η ευκινησία του ελληνικού πνεύματος; Από ποιες αρχές ξεπήδησε η φιλοσοφία στην Ελλάδα; Ποιοι έθεσαν τα όρια στα οποία κινήθηκαν από τον Σωκράτη και τον Πλάτωνα έως τον Νίτσε και τον Βιτγκενστάιν και από τη μουσική έως τη σύγχρονη φυσική;
«Η αρχή της φιλοσοφίας είναι σαν την αρχή του κόσμου», τονίζει ο Θ. Βέικος και για να κατανοήσουμε τον τρόπο και τα πλαίσια στα οποία κινήθηκαν και κινούνται όλοι οι Έλληνες και Ευρωπαίοι φιλόσοφοι, αλλά και ολόκληρη η δυτική σκέψη και επιστήμη θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τις πρωταρχικές πηγές.
Ο διακεκριμένος καθηγητής γενεών φοιτητών ξεκινά από την Ιωνία, το ανατολικό τμήμα του ελληνικού κόσμου, τη «μήτρα» του φιλοσοφικού στοχασμού και, βήμα βήμα, παρακολουθεί την ανάπτυξή του κυρίως από τους Μιλήσιους, τον Ξενοφώντα, τον Παρμενίδη, τον Ηράκλειτο, τον Πυθαγόρα και τους μαθητές του, τους Ελεάτες, τον Αναξαγόρα. Αναλύει την προβληματική τους και διεισδύει κριτικά στα κύρια ζητήματα που αντιμετώπισαν, στις μεθόδους που ακολούθησαν. Απλά και κατανοητά προσφέρει τη δυνατότητα σε όποιον θέλει να σκέφτεται να ανακαλύψει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο κόσμος μας σε όλους τους επιστημονικούς τομείς.
Ο Θεόφιλος Βέικος γεννήθηκε το 1936 στο Βελβεντό Κοζάνης. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Βερολίνο. Το 1970 έγινε υφηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το 1972 καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Απεβίωσε το 1995.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου