Κεν Ρόμπινσον: Πώς να
δραπετεύσουμε απ' την κοιλάδα του θανάτου της εκπαίδευσης;
Υπάρχουν τρεις αρχές πάνω στις
οποίες ακμάζει η ανθρώπινη ζωή, αλλά αντικρούονται από την κουλτούρα της
εκπαίδευσης κάτω από την οποία οι περισσότεροι δάσκαλοι πρέπει να εργάζονται
και οι περισσότεροι μαθητές πρέπει να υπομένουν.
Η πρώτη αρχή είναι αυτή: Πως τα ανθρώπινα όντα είναι διαφορετικά και ποικιλόμορφα από τη φύση τους.
Η δεύτερη αρχή που ωθεί την
ανθρώπινη ζωή ν' ακμάζει είναι η περιέργεια. Αν μπορείτε ν' ανάψετε τη σπίθα
της περιέργειας σε ένα παιδί, πολύ συχνά μαθαίνει χωρίς καμία περαιτέρω
βοήθεια. Τα παιδιά είναι μαθητές εκ φύσεως. Είναι πραγματικό επίτευγμα να
σβήσεις αυτήν την ικανότητα, ή να την καταπνίξεις. Η περιέργεια είναι η
κινητήρια δύναμη της επιτυχίας.
Η τρίτη αρχή είναι αυτή: πως η
ανθρώπινη ζωή, είναι εγγενώς δημιουργική. Είναι η αιτία που έχουμε όλοι
διαφορετικά βιογραφικά. Δημιουργούμε τις ζωές μας, και μπορούμε να τις αναδημιουργήσουμε
καθώς τις εξετάζουμε. Είναι το κοινό νόμισμα της ανθρωπότητας. Είναι η αιτία
που ο ανθρώπινος πολιτισμός είναι τόσο ενδιαφέρον, ποικίλος και δυναμικός.
Όλοι δημιουργούμε τις ζωές μας,
μέσα από μια αέναη διαδικασία όπου σκεπτόμαστε εναλλακτικές λύσεις και
δυνατότητες, κι ένας από τους ρόλους της εκπαίδευσης είναι να αφυπνίζει και ν'
αναπτύσσει τις δυνάμεις της δημιουργικότητας. Αντ' αυτού, αυτό που έχουμε είναι
μια κουλτούρα τυποποίησης.
Υπάρχει μια θαυμάσια ρήση του Βενιαμίν Φραγκλίνου. «Υπάρχουν
τριών ειδών άνθρωποι στον κόσμο: Αυτοί που είναι αμετακίνητοι, άνθρωποι που δεν
καταλαβαίνουν, δε θέλουν να καταλάβουν, και δεν πρόκειται να κάνουν τίποτε γι'
αυτό. Υπάρχουν αυτοί που είναι ευμετάβλητοι, που βλέπουν την ανάγκη γι' αλλαγή
και είναι προετοιμασμένοι να την αφουγκραστούν. Και είναι κι εκείνοι που
κινούνται, αυτοί που κάνουν τα πράγματα να συμβούν». Αν ενθαρρύνουμε
περισσότερους ανθρώπους, αυτό θα γίνει ένα κίνημα. Κι αν το κίνημα είναι αρκετά
ισχυρό, αυτό, με την καλύτερη δυνατή έννοια της λέξης, θα είναι μια επανάσταση.
Κι αυτό είναι που χρειαζόμαστε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου